En analys över Bastuträskterminalens internlogistik

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Terminaler är viktiga lagernoder och buffertpunkter för att säkerhetsställa material till industrier. Ett lager bör utformas så att materialet är lättåtkomligt och har hög fyllnadsgrad. Uttagningsprincipen av material ur lagret är viktigt för att skapa effek- tivt logistikflöde och främst tillämpas principerna; SIFU (sist in, först ut) och FIFU (först in, först ut). Bastuträskterminalen i Norsjö kommun är en fristående tågterminal som lagerhåller och distribuerar skogsråvaror. Terminalen tillämpar i dagsläget uttagning- sprincipen SIFU som bidrar till inlåsningar av vissa lagerpartier och har således låg omsättningshastighet av materialet på lagret. Syftet med studien var att kartlägga terminalens virkesflöde, tidsstudera last- maskinerna för att skapa produktivitetsmodeller. Detta för att modellera lagerde- signer och analysera lastmaskinens arbete vid lastning av tåg beroende på lagerdesign som minimerar inlåsningseffekter. Tre lagerdesigner med FIFU och nulägesdesignen med SISU modellerades och jämfördes med avseende på lastningstid per tågset samt omsättning av lager. Vid en lagervolym på 19 807 m3fub barrmassa medförde FIFU en ökning av omsättningshastigheten från 49 tåg till 19 tåg. Nulägesdesignen hade dock lägst tidsåtgång för lastning av ett tåg på 5,91 timmar/tåg, vilket var 9 % lägre än den FIFU-design som hade lägst tidsåtgång. För lagret med lövmassa, 3615 m3fub, medförde FIFU att omsättningshastigheten ökade från 7 tåg till 4 tåg. I detta fall hade både nulägesdesignen och FIFU-designerna en tidsåtgång på 7,04 timmar/tåg. Slutsatsen är att minimering av inlåsningseffekter på lagret leder till fördubblad omsättning av lager för barrmassa, och något mindre för lövmassan. Dock ökar tidsåtgången med 9–22 % för lastning av tåg för barrsortimentet. Terminalen bör göra en avvägning mellan kvalitet på råvaran och kostnader av tidsåtgång/tåg samt in- vesteringskostnader för beslut om en omstrukturering av lagerdesign skall ge- nomföras.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)