Upplevda transaktionskostnader för jordägare och arrendatorer : en jämförande studie mellan Götalands södra slättbygder och nedre Norrland om sidoarrenden

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Omkring 40 % av all jordbruksmark arrenderas i Sverige idag, där den vanligaste typen är sidoarrenden. Det gör att arrenden är en transaktion som många lantbrukare och jordägare ställs inför och måste hantera. Varje transaktion påverkas dock av transaktionskostnader, till följd av att marknaden är komplex och ineffektiv. Transaktionskostnader innebär att resurser behöver spenderas på transaktionen för att den ska komma till stånd. Transaktionskostnadernas upplevda storlek avgörs i sin tur av en rad faktorer som analyseras i denna studie. Därigenom kan faktorerna få betydelse för transaktionens design och genomförande. Således är syftet med denna studie att utforska huruvida transaktionskostnaderna påverkar inställningen till sidoarrenden utifrån jordägares respektive arrendatorers synvinkel i områdena Götalands södra slättbygder och nedre Norrland. Genom kvalitativ forskningsmetod, och en mul-tipel fallstudiedesign utfördes studien. Tre jordägare och tre arrendatorer från båda områdena intervjuades på ett semi-strukturerat sätt för att ge flexibilitet till att få en djupare förståelse för respondenternas kontext. Studiens resultat visar att det finns både likheter och skillnader i hur transaktionskostnaderna påverkar inställningen till sidoarrenden. Skillnaderna identifierades framförallt mellan områdesindelningarna. Förutsättningarna mellan områdena är olika och således anpassar sig parterna till det område som de är verksamma inom. Därigenom finns det både likheter och skillnader mellan områdena gällande hur vissa faktorer upplevs öka, vara oförändrade eller minska transaktionskostnaderna, och sedermera påverka inställningen till sidoarrenden. Samtidigt kan individers egna preferenser vara avgörande för om en faktor får en viss effekt för den specifika individen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)