En hälsofrämjande skog är en gammal skog : ett arbete om att finna och identifiera vad som utmärker hälsofrämjande miljöer i Västerbottens län

University essay from SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

Abstract: Intresset för naturvistelse, från allmänheten såväl som från privata- och offentliga aktörer, har nyligen ökat och forskning i ämnet har kunnat påvisa allt tydligare resultat vilka förespråkar naturen som hälsofrämjande arena. Detta har bidragit till att det idag finns ett behov av att öka vår förståelse kring vilka kvaliteter i naturen som är värdefulla ur hälsosynpunkt, för att kunna identifiera, skydda och utveckla dessa miljöer för framtiden. Syftet med arbetet var därför att undersöka vilka upplevelsevärden och miljörelaterade egenskaper som bäst kan förutsäga en miljös naturhälsovärde och via dessa identifiera hälsofrämjande naturområden. Upplevelsevärdena; Vildhet, Rofylldhet, Artrikedom, Kultur och Öppenhet, vilka vetenskapligt visats vara viktiga för en hälsofrämjande miljö, samt ett naturhälsovärde inventerades på 203 slumpmässigt utlagda platser i Västerbottens län. Via miljörelaterade egenskaper för de olika provpunkterna undersöktes vilka egenskaper som är viktiga för ett områdes hälsofrämjande potential. Detaljerad analys av naturhälsovärden i skogsmiljöer utfördes därefter av 157 provpunkter på skogsmark. Resultatet visar att en hög ålder på skogen är den enskilt viktigaste egenskapen tillsammans med impediment och ett långt avstånd till exploaterad mark för att kunna förutsäga om ett skogsområde är hälsofrämjande. Vidare är upplevelsevärdena Vildhet och Rofylldhet bäst lämpade för att identifiera ett högt naturhälsovärde. I kartan över Västerbottens län ses att större områden av hälsofrämjande skogar främst är belägna i de västra delarna medan mindre områden ligger i öst, nära samhällen och vägar. Resultatet är av vikt såväl för intressenter i skogen som planerar skogsbruksåtgärder och nya rekreationsområden, som för de som vill besöka hälsofrämjande skogar.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)