Vilka faktorer värdesätter den potentiella arbetstagaren i det gröna näringslivet högst?
Abstract: Lantbruket står inför en problemställning då det är ett stort minskat intresse för att studera på naturbruksprogrammet på gymnasienivå. Det gör således att ung arbetskraft med gymnasial bakgrund inom det gröna näringslivet minskar. Ett av regeringens mål är att öka antalet personer som arbetar inom det gröna näringslivet markant, fram till 2030 har LRF1 uppsatta tillväxtmål baserat på regeringens mål. Totalt ska 50 000 nya jobb finnas inom näringen år 2030 och idag utgör näringen 9,4 % av landets totala sysselsättning. Samtidigt så syns det i siffror från skolverket att det är endast 34,7 % som studerat naturbruksprogram som är kvar inom “Jordbruk, Skogsbruk och Fiske” ett år efter avslutade studier. Genom intervju med gymnasiestudenter, aktiva i branschen och arbetsgivare så har informations samlats kring en kartläggning av vilka värderingar den unga personen söker och vilka värderingar arbetsgivaren tror att de unga söker. Två olika webbenkäter har även gjorts, dessa har skickats till arbetsgivare och gymnasiestudenter. Totalt har 25 personer intervjuats via telefon eller personligt möte och 100 personer svarat på de två olika webbenkäterna, fördelat cirka 50 st. på vardera. Resultatet från de olika intervjuerna gav en bra bild på hur personerna från de olika kategorierna resonerar och en del meningsskiljaktigheter uppdagades, där bland annat en arbetsgivare svarade att man måste investera i den senaste tekniken och vara väl i framkant med tekniken eftersom det är de som de unga arbetstagarna söker, samtidigt framkom det i intervju med gymnasiestudenter att de inte alls efterfrågar denna typen av teknik och väljer många andra faktorer framför den senaste tekniken. Att ha en bra arbetsledare och att få ha roligt på jobbet är de som gymnasiestudenterna värderar allra högst. Arbetsgivarna och de unga tyckte inte olika om allt, i samtliga intervjuer nämndes faktorer kring anställningstrygghet som viktiga punkter, det kunde handla om exempelvis lön och övertid. I intervjuerna med samtliga som är en del av branschen har vi tagit upp frågan om man har medarbetarsamtal eller någon gång har haft. Svaren varierade och de som arbetar på större företag med fler anställda verkar ha detta i större grad och mer kontinuerligt än de företagen med mindre anställda. Att ha medarbetarsamtal är ett bra sätt att kommunicera med sina anställda om bland annat framtiden och arbetstagarens personliga mål. Slutsatsen av arbetet är att den unga arbetsgivaren vill i större utsträckning känna sig delaktiga i framtagning och genomförande av företagets mål. Man vill vara en del av något större och känna att varje dags arbetsuppgifter har en mening och framför allt så vill man vara på en arbetsplats där det är högt i takt och viktigt är det att få ha roligt.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)