Marknadsföring av gårdsbutiker : en fallstudie om strategier och innehåll

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Intresset för svensk- och närodlad mat har under senare år ökat vilket resulterat i att allt fler lantbrukare öppnar gårdsbutiker. Konkurrensen på marknaden har bidragit till att lantbrukare använder sig av olika marknadsföringsstrategier för att nå ut till konsumenterna och utmärka sig från konkurrenter. Syftet med denna studie är att öka förståelsen för marknadsföringsstrategier genom att undersöka hur företag belägna på landsbygden använder marknadsföring för att nå ut till konsumenter. För att syftet ska kunna uppnås har en kvalitativ forskningsmetod applicerats och grunden för uppsatsens insamlade empirin utgörs av semistrukturerade intervjuer med två fallföretag. Teorier inom det valda ämnet används i samband med studien och består av digital marknadsföring, content marketing, storytelling, marknadsmixen och marknadssegmentering. Resultatet konstaterar att gårdsbutikerna använder digital marknadsföring på sociala medier som den främsta marknadsföringen. Det framkommer även att företagen inte har en implementerad marknadsföringsstrategi för verksamheten. Marknadsföringens innehåll består av genuin och personlig information, berättelser och bilder om gården och produkterna. Denna information skapar ett mervärde till verksamheten.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)