Screwed, blued & tattooed : a study concerning disengagement, the journey out of a destructive subculture and challenge of becoming a Smith.

University essay from Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Abstract: Studiens syfte var att undersöka olika projekt som specifikt arbetar med individer vilka önskar lämna en destruktiv subkultur och miljö. Frågeställningarna berörde vilka faktorer som yrkesutövarna upplever viktiga för individens in- och utträde i/ur en destruktv subkultur, hur det kliniska arbetet kan se ut i dessa projekt samt hur yrkesutövare förhåller sig till de olika faser individen genomgår i processen. Vi har gjort en intervjustudie och analyserat resultatet utefter två teorietiska utgångspunkter, vilka var exit-processen och push- och pullfaktorer. Studiens slutsatser är att individanpassade insatser ihop med relationens betydelse och individens motivation är avgörande för utfallet. Vi kan även dra slutsatsen att individens egenskaper och resurser när det gäller motivation, socialt nätverk och social situation underlättar processen till att lämna en destruktiv subkultur och miljö.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)