Växter, vatten och whiskytunnor : hur man kan förbättra en skolgård med hjälp av elever, lärare, föräldrar och volontärer

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Idén till det här examensarbetet uppkom i Skottland under ett volontärprojekt. Eleverna på Canal View Primary School anlade tillsammans med volontärer en trädgård på sin skolgård. Volontärerna ledde även lektioner där skolgården var utgångspunkten. Projektet inspirerade och blev en del av det här examensarbetet som utgår ifrån frågeställningarna: 1. Hur kan man åstadkomma en skolgårdsutveckling med hjälp av lärare, elever, föräldrar och volontärer? 2. Vad kan en landskapsarkitekt bidra med i denna typ av skolgårdsutveckling? För att svara på frågorna gjordes en enklare litteraturstudie åtföljd av samtal med personer som på olika sätt arbetar med skolgårdar. Samtal fördes med bland annat en skolgårdsdesigner, en rektor och en vaktmästare. Mer volontärarbete följde, dels på organisationen Grounds for Learning som arbetar med skolgårdsutveckling och utomhuspedagogik men också fortsatt arbete med Pollinate Edinburgh, volontärerna som driver projektet på Canal View Primary School. Tillsammans med volontärer på organisationen New Caledonian Woodlands, en välgörenhetsorganisation inriktad på miljöprojekt, rustades eftersatta strukturer på Parson Green Primary Schools skolgård. Under arbetets gång besöktes totalt nio skotska skolgårdar. Flera av skolgårdarna hade just gjorts om men vissa av besöken skedde innan och under det att utvecklingen ägde rum. Dessa erfarenheter ledde fram till ett program som använts i en fallstudie, Beattock Primary Schools skolgård. Beattock Primary School ligger i södra Skottland i den lilla byn Beattock. På skolgården fanns flera träd och en gräsmatta men eftersom den var fuktig fick barnen sällan leka där. Ett koncept utarbetades och omarbetades efter samråd med elever, föräldrar och lärare till ett förslag (som skolgården anlades utifrån). Den nya gestaltningen innefattade förutom bättre dränering, kullar, sandytor, fler träd, stenblock och trästrukturer. I diskussionen tas de ursprungliga frågeställningarna upp och ett resonemang förs utifrån erfarenheterna av hela projektet.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)