Critical Analysis of the EU Emissions Trading Scheme in light of the Case C-366/10 ATA and Others

University essay from Lunds universitet/Juridiska institutionen

Abstract: Ett av de mest internationellt kritiserade besluten som Europeiska unionen tagit var då de 2008 beslutade att inkludera alla flyg till och från EU i Europeiska unionens handel med utsläppsrätter (EU ETS). Med betydelsen att flygbolagen skulle bli tvungna att handla med utsläppsrätter inte bara gällande de utsläpp som skedde inom Europeiska unionens luftrum utan också utanför. Beslutet resulterade i att ett flertal flygbolag tog frågan till EU-domstolen där beslutet ifrågasattes speciellt utifrån de regler som finns i Chicagokonventionen och utifrån suveränitetsprincipen. Domstolen kom till slutsatsen att beslutet att inkludera flyget i utsläppshandeln inte stred mot internationell rätt, ett beslut som mött mycket starkt motstånd. För domstolen blev det i praktiken ett val mellan skyddet för miljön och den skada det kan innebära för internationell rätt och framtida samarbeten att uppfattas att inte följa avtal som undertecknas. Domstolen valde det förra och kritiken har inte väntat på sig. Syftet med denna uppsats är att kritiskt granska EUs beslut utifrån de frågor som ställs till EU-domstolen och utifrån EU-domstolens tolkningar i fall C-366/10. En genomgång av domen visar på tolkningsmöjligheter till fördel till miljön men också på svårigheterna med lagar öppna för tolkning inom ett system, den internationella rätten, där sanktionssystemen i praktiken är begränsade.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)