Operator seat undercarriage re-design

University essay from KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Abstract: Väldigt få av dagens skogsmaskiner har dämpning vid hjulen. Detta resulterar i att den enda dämpning operatören har tillgång till för att dämpa vibrationer och stötar från marken, är den som sitter under sätet, det dämpande underredet. Tyvärr håller dagens undereden icke måttet, då de är främst designade att användas i en helt annan miljö, oftast i lastbilar och bussar. Förutom problemet med kort livslängd, så finns problemet med att man ej kan få optimal dämpning vid lägsta och högsta positionen, på grund av hur konstruktionen är utformad. I detta examensarbete så görs ett försök att hitta en annan typ av dämpnings- och höjdläges-funktion som gör att höjd och dämpning ej är beroende av varandra, vilket skall resultera i optimal dämning oavsett höjd. Förutom detta så skall designen också hålla längre samt dämpa vibrationer och rörelser åt fler håll än bara vertikalt.Den resulterande konstruktionen analyserades sedan digitalt, för att ta fram de optimala dämpnings- och fjäder- konstanterna, samt egenfrekvenserna. Slutligen ges rekommendationer för design, analyser och övrigt fortsatt arbete som behövs för att kunna tillverka en prototyp.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)