”Där är mitt favoritställe!” : barns samspel i och användning av en skolas vardagsmiljö

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Hur använder barn utomhusmiljön på en skolgård i vardagen? På vilka platser umgås, leker och pratar barn i vardagsmiljön? Vad finns det för faktorer i vardagsmiljön som kan påverka vilka platser barn prefererar? Syftet med det här examensarbetet har varit att undersöka ovanstående frågeställningar för att lära mig mer om hur utemiljön påverkar barns samspel. Syftet har även varit att få en bättre förståelse för hur jag som landskapsarkitekt, kan tänka kring barn och gestaltning. Både barn och vuxna mår bra av att vara utomhus. Barn bygger bland annat upp en tillit till sin omgivning genom att vara ute.1 Hur tillgänglig utomhusmiljön är där barn bor beror på restriktioner uppsatta utav vuxna och omgivningens brukskvaliteter. Hur tillgänglig utemiljön är runt hemmet ser också olika ut mellan olika hem. En vardagsmiljö som flera barn har tillgång till är däremot skolgården. I en fallstudie på en skolgård i Västra Götaland undersöktes med hjälp av barn från klass fyra och fem hur de använder skolgården och andra tillgängliga utomhusmiljöer i anslutning till den. Undersökningen ägde rum under ett antal gåturer på skolgården tillsammans med barnen. Intressanta frågor som lyftes var tillexempel vilka platser som de ansåg var viktiga för dem och om de vistades på olika platser på skolgården beroende på vilken årstid eller vilket väder det var. Information om hur skolgården användes samlades även in under två observationsstudier. Resultatet i fallstudien indikerade att platsernas brukskvalitet och regler som satts upp av vuxna påverkade hur olika platser på skolgården användes. Hur barnen mådde och vilket väder det var upplevdes också påverka var barnen valde att vara och vad de valde att göra. Platsernas brukskvalitet uppfattades också ha betydelse för hur många barn som samspelade på dessa. Mina förhoppningar är att resultatet från det här examensarbetet ska kunna jämföras med andra liknande fallstudier och även ses som inspiration till fortsatt forskning kring barn och deras utemiljö. Med examensarbetet hoppas jag kunna belysa några barns åsikter om sin vardagsmiljö och göra det möjligt för vuxna att ta del utav dem.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)