Förtroende i skogliga affärsrelationer : skogsägarens förtroende för virkesköparen beroende av skogsägarens generationstillhörighet
Abstract: Konkurrensen om skogsägarna och deras virke är bland de skogliga aktörerna stor. Ett effektivt sätt att möta konkurrens från andra aktörer är genom att vara en förtroendefull samarbetspartner i de affärsrelationer företaget ingår, detta eftersom lojaliteten till den andra parten i affärsrelationen är beroende av förtroendet för denna. I skogliga affärsrelationen innebär det att den skogliga aktören ska sträva mot att vara en förtroendefull samarbetspartner till skogsägaren. Den stora konkurrensen om skogsägarna bland de skogliga aktörerna och förtroendets avgörande roll för lojaliteten i affärsrelationen ligger till grund för studien som genomfördes i samarbete med SCA Skog AB. Studiens syfte var att studera skogsägarnas förtroende för virkesköparen i den skogliga affärsrelationen utifrån skogsägarnas generationstillhörighet. Dessutom undersöktes hur variablerna virkesköparens skogliga kompetens, virkesköparens vilja att kundanpassa och kommunikationen mellan parterna påverkade skogsägarens förtroende för virkesköparen samt hur skogsägarens lojalitet påverkades av hens förtroende för virkesköparen. Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer av tio skogsägare som var födda under 40- och 80-talet, boende i Medelpads skogsförvaltning och som genomfört en skoglig affär med SCA Skog AB under åren 2012 till 2016. Resultatet visar att skogsägarens förtroende för virkesköparen i den skogliga affärsrelationen skapas genom olika förtroendeskapande processer beroende av skogsägarens livssituation. Skogsägarnas förtroende för virkesköparen i den skogliga affärsrelationen innefattade, enligt skogsägarna, att virkesköparen höll avtal och löften, att virkesköparen var skogligt kompetent, ärlig och att virkesköparen värnade om skogsägarens bästa i affären. Resultatet visar också att skogsägarens lojalitet till den skogliga aktören är beroende av skogsägarens förtroende för virkeköparen och virkesköparens arbetsgivare.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)