Improving a Complete Vehicle Model for Solidity Simulations

University essay from Lunds universitet/Mekanik

Abstract: Målet med examensarbetet är att korrelera en simuleringsmodell med ett fysiskt test av en Lynk & Co 01. Simuleringsmodellen är en komplett fordonssimulering som innefattar en simuleringsmodell i Adams och en simuleringsmodell i MSC Nastran. För att kunna utföra korrelationen är olika förkorrelationsfaser nödvändiga. Dessa faser består av att få en förståelse för simuleringsmodellen, utveckla verktyg i Python och Ansa, säkerställa att testet är gjort på ett sätt som kan jämföras mot simuleringen och att förstå testdata. Korrelationen utförs genom att mäta den relativa förskjutningen i diagonalerna av karossöppningarna i bilen, både i det fysiska testet och i simuleringen. Mätningarna på det fysiska testet görs med 3-axliga accelerometrar. En bedömning av metodiken med avseende på de olika förkorrelationsfaserna samt en analys av erhållna testdata och simulationsdata presenteras i rapporten. Korrelationen presenteras inte i denna rapport eftersom data från det fysiska testet behöver ytterliger undersökning eftersom den inte är helt förstådd. Det finns stelkroppsmoder i testet som inte finns på liknande sätt i simuleringsmodellen. För att kunna korrelera mellan test och simulering måste dessa tas bort. En omfattande mängd framtida arbete presenteras i rapporten vilken diskuterar och analyserar eventuella uppgifter och ämnen som helt måste förstås för att i framtiden kunna utföra korrelationen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)