Differences in precision and accuracy between conventional and digital impression techniques for the manufacturing of three-unit zirconia fixed dental prostheses

University essay from Malmö högskola/Odontologiska fakulteten

Abstract: Syfte Att undersöka om digital avtrycksteknik innehar jämförbar noggrannhet och precision som den konventionella avtryckstekniken vid mätning av interna och marginella spalter hos frästa 3- ledsbroar i zirconia. Material och metod Tjugo frästa 3-ledsbroar i zirconia framställdes från tio konventionella avtryck med vinyl polysiloxan (Imprint TM 4 Super Quick ultra light) och från tio digitala avtryck (3Shape, Trios). Varje 3-ledsbro testades på en mastermodell med hjälp av ett silikonmaterial speciellt utformad för fit-check. En jigg användes för att dela replikorna. Den interna och marginella passformen mättes vid 11 fasta punkter. Totalt 440 mätningar, 220 i varje grupp. Statistisk analys av data genomfördes med ett två-sidigt t-test och Fishers exakta test. Resultaten visar signifikanta skillnader mellan avtrycksteknikerna. Den digitala tekniken visar signifikant mindre marginella och interna spalter hos alla mätpunkter utom M10 och M11. Standardavvikelsen visar mindre avvikelse för den digitala tekniken förutom vid de ocklusala punkterna. Den digitala avtrycksteknik visade högre antal mätningar som är lika med eller bättre än det angivna kliniskt accepterade värdet av 120μm i jämförelse med den konventionella avtryckstekniken. Conclusions: Within the limitations of this in vitro study, the following conclusions can be drawn:  Marginal and internal gaps of FDPs fabricated from digital impression technique showed significantly higher accuracy and precision than the corresponding points measured in FDPs fabricated from conventional impression technique. The formulated null hypothesis was rejected.  fabricated from digital impressions had a higher number of marginal gaps equal to or less than the stated clinical accepted value of 120 μm.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)