Ruttanalys av en tvådelad fordonsflotta beståendes av HCT och konventionella rundvirkeslastbilar

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: En förutsättning för handelns och industrins utveckling är välutvecklade och kostnadseffektiva transporter. Detta är även viktigt för att uppnå de uppsatta klimatmålen i Sverige. Ett led i detta är införandet av lastbilar med högre bruttovikt, s.k. High Capacity Transport (HCT-fordon). De största begränsande faktorerna för HCT-fordon är enligt Trafikverket broar och vägar med bristande konstruktion, dvs som inte klarar av bruttoviktshöjningen. P.g.a. infrastrukturens begränsningar kom en ny bruttoviktklass som tillåter en bruttovikt på 74 ton (BK4). BK4-vägnätet kommer att vara begränsat till de vägar och broar som Trafikverket anser klara belastningen. Syftet med denna studie var att analysera 1) hur en tvådelad fordonsflotta med 74-tonsfordon och konventionella rundvirkeslastbilar med olika tillgängligheter på vägnätet påverkar varandras ruttmöjligheter, samt 2) hur ett begränsat BK4-vägnät påverkar 74-tonsfordon med avseende på ekonomi och miljöbelastning. Tre olika BK4-vägnät, Trafikverkets och två utökade, optimerades med olika andel 74-tonsfordon. Som referenssystem optimerades flottor innehållandes enbart 64- och 74-tonsfordon. Optimeringen genomfördes under en tidsperiod av två efterföljande veckor. Analyserna visar att Trafikverkets BK4-vägnät kan ge stora begränsningar för 74-tonsfordonens ruttmöjligheter. Det kan ge upp till 2,0% högre kostnader och 5,6% högre koldioxidutsläpp än en konventionell 64-tonsfordonsflotta. Ett scenario med utökat begränsat BK4-vägnät ger upp till -1,1% minskade kostnader och -1,0% minskade koldioxidutsläpp. Om andelen 74-tonsfordon är för hög, för det gällande BK4-vägnätet, kan det dock ge motsatt effekt. Därför är det viktigt att andelen 74-tonsfordon är väl avvägt med gällande BK4-vägnät. Utökade analyser som beaktar andra regioner och förhållanden är nödvändiga för att kunna generalisera resultaten

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)