Den utvidgade förskolegården : en förstudie inför skapandet av naturlekmiljöer i Örebro

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Arbetet handlar om hur naturlekmiljöer kan skapas. I arbetet beskrivs tre för naturlekmiljöer viktiga områden, vilka är: Lek och barns utveckling, Plats samt Säkerhet. Utöver detta består arbetet av en Fallstudie av behovet av naturlekmiljöer i Örebro, och ett förslag på hur naturlekmiljöer på två platser med olika förutsättningar kan skapas. Arbetet understryker barns behov av att leka i en naturlik miljö, som enligt forskning bidrar med en mängd positiva egenskaper. Förbättrad fysisk funktion och koncentration, en mer jämställd lek och ett mer varierat lekinnehåll är några av effekterna av lek i en miljö bestående av mycket vegetation och ett kuperat landskap. Forskningen som beskriver detta har uppmärksammats och idag har de allmänna råden som beskriver hur Plan och Bygglagen bör följas, omformulerats till att förklara att en gård för pedagogisk verksamhet bör vara av väl tilltagen storlek och innehålla vegetation. Barn utvecklar och lägger stor del grunden för den framtida fysiska förmågan under åren fram till puberteten. Genom leken tränas den fysiska förmågan och leken är ett sätt för barnen att lära sig förstå sin omgivning och få relation till andra människor. Olika sorters lek tränar olika förmågor och lekarna behöver tillgång till varierade miljöer med olika innehåll. Krav på säkerheten på lekplatser samt skol- och förskolegårdar ställs sedan ett antal år tillbaka. Säkerhetsföreskrifternas främsta uppgift är att allvarliga olyckor ska undvikas. Kommunen I Örebro har genom utvärderingar och GIS-analyser upptäckt att möjligheten för barn att leka i en naturmiljö eller naturlikmiljö är låg. De lekmiljöer som finns i staden består av ett klassiskt lekplatsutbud, men en lekmiljö har ett annorlunda förhållningssätt, vilken under en brukarundersökning visas vara en förebild för barn på en förskola. Utifrån kunskap om barns lek och fysiska utveckling, plats, säkerhetsaspekter och om förutsättningarna för lek i Örebro, sammanställs i arbetet två förslag på hur naturlekmiljöer kan skapas i en parklik grönyta och i en skogsmiljö. Diskussionen behandlar hur naturlekmiljöer kan skapas, hur säkerhetsaspekterna kan uppfyllas, hur behovet av lekmiljöer ser ut i Örebro, och vad som har legat till grund för förslagen till gestaltning av naturlekmiljöer. Slutsatsen påpekar att det inte endast är lekutrustningen som bör beaktas ur säkerhetssynpunkt, utan miljön i sin helhet.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)