Digitala spel som designverktyg : förslag till utformning för lek i utemiljö

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Dagens förskolebarn är den första riktigt digitala generationen. De har vuxit upp med datorer och Internet sedan de kom till världen. Följaktligen är barns värld idag både analog och digital och barnen rör sig ledigt mellan dessa två världar. Digitala spel har gjort att barn förstår sig på den nya tekniken på ett sätt som vuxna inte gör. Digitala spel vädjar till barns fantasi och ger ett alternativ till verkligheten AFK (Away From Keyboard). Utomhusmiljön i sin tur lockar genom att erbjuda barnen en miljö som är spännande och fantasieggande, där de har mycket att upptäcka och utforska. I naturen finns få saker som barn inte kan använda i sin lek, enbart deras fantasi sätter gränser. Syftet med det här arbetet är att hitta en ny ingång till hur en lekpark kan gestaltas, med utgångspunkt i den digitala världen. Vi vill visa ett alternativ till ”digital”-konceptparker och lekparker som enbart består av utplacerade lekredskap. Således var vi nyfikna på om det kan vara möjligt att aktivera och attrahera, framförallt barn och ungdomar till den fysiska utemiljön, genom att plocka in egenskaper från digitala spel i designprocessen för utormning av lekparker. Med vden här uppsats har vi haft som mål att ta fram ett generellt tillvägagångssätt, ett designverktyg, som kan användas för att skapa en attraktiv lekmiljö. Arbetet bygger på samtal med speltillverkare, spelutövare och en pedagog samt litteraturstudier, platsbesök och en pilotstudie av designverktyget. Litteraturstudierna har fokuserat på vilka effekter användandet av den digitala världen och lek utomhus har på framför allt barn och ungdomar. Vi har använt oss av det populära spelet Minecraft som modellspel och främsta studieobjekt för den digitala världen. Därför ägnade vi tid åt att spela spelet för att få en förståelse för dess uppbyggnad, attraktionskraft samt dess fördelar och nackdelar. Undersökningen av spelet Minecraft tillsammans med litteraturstudierna och samtalen har gjort det möjligt för oss att identifiera de egenskaper som finns i det digitala spelet. För att testa våra idéer har vi valt att applicera dem i utformandet av ett tävlingsförslag i en arkitekttävling för en lekpark i Lill-Valla i Linköping. I gestaltningsarbetet har vi till stor del arbetat traditionellt med skisser och designexperiment. I utformningen av lekparken i Lill-Valla har vi inkorporerat den kunskap om digitala spels egenskaper som vi förvärvat genom vår undersökning. En av de viktigaste utgångspunkterna i arbetet är att vi tror att det i en värld i ständig förändring krävs nya perspektiv på lekmiljöer för barn och unga. Vi vill väcka frågan kring hur balansen mellan användandet av digital media och utomhuslek kan se ut för barn och ungdomar. Vårt arbete ligger i gränssnittet mellan landskapsarkitektur och digitala spel. Det riktar sig främst till landskapsarkitekter.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)