Bielite : en utvärdering av alternativa skötselmetoder i fjällnära granskog – struktur, inväxning och volymtillväxt

University essay from SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

Abstract: Målet med försöket har varit att utvärdera hur olika behandlingar påverkar beståndsstruktur, inväxning och volymtillväxt i fjällnära granskog. De behandlingar som ingått i försöket har varit blädning, dimensionshuggning, upptagande av luckor samt kontroll.Försöksområdet ligger i Vilhelmina kommun, på breddgrad 64° 55' N, i nordsluttning mot sjön Bielite som ligger 487 m.ö.h. Försöket är randomiserat och upplagt i block med fyra parceller i varje block, varje parcell har en yta på cirka 0,5 ha. Under försommaren 1989 mättes parcellerna in varefter de fyra behandlingarna genomfördes i vardera block under sommaren. Parcellerna mättes igen under hösten 1989 samt under hösten 2010. Vid mätningen på hösten 1989 markerades även permanenta mätpunkter i brösthöjd, på alla träd med dbrh på över 4 cm. Vid alla inmätningar klavades alla träd med dbrh över 4 cm och provträd togs ut för höjdmätning. Resultaten visade ingen strukturförändring för kontrollparcellerna samt de blädade parcellerna. Parcellerna behandlade med luckor uppvisade visserligen vissa strukturförändringar men dessa var till stor del förknippade med slumpfaktorn och extrema värden. Höjdkurvan för de dimensionshuggna parcellerna blev lägre i jämförelse med kontrollparcellernas höjdkurvor. Även volymfördelningen ändrades för de dimensionshuggna parcellerna, med en minskad skillnad i volym efter behandlingen. Trots de strukturförändringar som noterades vid dimensionshuggning, tycks strukturen för dessa typer av fler skiktade granskogar vara tämligen stabila.Den löpande årliga volymtillväxten var positivt korrelerad med ökande volym med en relativ årlig tillväxt på ca 1,5 % av den totala stående volymen. Inget samband gick dock att finna mellan inväxning av träd med >6 cm dbrh och behandlingar eller mellan inväxning och stående volym.  

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)