EXPLORING COMMUNICATION AND INFORMATION IN RURAL AREAS FOR NURSES IN MAPUTO, MOZAMBIQUE 

University essay from Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Abstract: Syfte: Syftet med studien var att belysa hur sjuksköterskor beskriver de kommunikations- och informationsstrategier som används för att främja unga kvinnors reproduktiva hälsa på landsbygden i Maputo provins. Bakgrund: För att kunna erbjuda god hälso- och sjukvård till kvinnor på landsbygden är det av stor vikt att kunna nå ut genom kommunikation och information. Mozambique är ett av de länder i Afrika med störst mödradödlighet. Den höga siffran av dödsfall grundar sig delvis i bristen på självbestämmande hos kvinnor, avstånd till sjukhus och bristen på ekonomiskt stöd för transport samt medicinska kostnader. Det förstärks av fattigdom, ung ålder, ojämlikhet samt avsaknad av ekonomiska rättigheter till att fatta egna beslut. Metod: Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sju olika sjuksköterskor på fyra olika sjukhus i Maputo provinsen. Den insamlade data blev transkriberad, kodad och sedan analyserad. Kvalitativ innehållsanalys tillämpades. Resultat: Två huvudkategorier framkom från den insamlade data. Den första huvudkategorin berörde vilka verktyg sjuksköterskorna använde sig av för att nå ut på landsbygden med information och kommunikation och den andra huvudkategorin som uppkom handlade om utmaningarna som sjuksköterskorna i studien ställdes inför angående kommunikation och information. De två kategorierna hade tre underkategorier vardera. I resultatet påvisades att sjuksköterskorna var tvungna att tillhandahålla information på modersmål och använda sig av anpassade kommunikationsverktyg, vilket i sin tur skulle underlätta sjuksköterskans arbete.  Konklusion: Olika strategier och verktyg identifierades av sjuksköterskorna i syfte att främja unga kvinnors reproduktiva hälsa. Sjuksköterskorna påpekade vikten av att ge information på patientens modersmål, för att nå ut till alla på landsbygden.           

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)