Girls' and boys' pathways to norm-breaking behavior: A critical review of an old issue

University essay from Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

Author: Åsa Magnusson; Lina Nyqvist; [2006]

Keywords: ;

Abstract: ÖREBRO UNIVERSITET Institutionen för beteende-, social och rättsvetenskap Socionomprogrammet, C-uppsats, socialt arbete 41-60 p Höstterminen 2005 Åsa Magnusson & Lina Nyqvist Flickors och pojkars vägar in i normbrytande beteende: En kritisk litteraturstudie av ett omdiskuterat fenomen Sammanfattning Ungdomar har i alla tider engagerat sig i normbrytande beteende och de har visat sig vara den mest kriminellt aktiva gruppen i samhället. Studiens syfte är att undersöka flickors och pojkars vägar in i ett normbrytande beteende med fokus på relationer, samt att utröna hur diskussionen om könsspecifik behandling gestaltas i forskning. Syftet innefattar även att kritiskt granska framkomna resultat utifrån feministisk teori. Studiens metod bygger på en litteraturstudie i form av tre genomgående teman: vägar in i normbrytande beteende, interpersonella relationer och könsspecifik behandling som i resultatet är redovisade var för sig. I diskussionen förs ett resonemang kring resultaten där de kopplas samman med feministisk teori och teorin om sociala band. Studiens viktigaste resultat är att vägen till ett normbrytande beteende är en komplex process där många olika faktorer påverkar huruvida ett normbrytande beteende utvecklas eller ej. Interpersonella relationer har stort inflytande på ungdomars utveckling. Relationerna verkar inte påverka flickor och pojkar på samma sätt, vilket är en följd av att flickor och pojkar uppfostras olika beroende på biologiskt kön. Dessa könsskillnader avspeglar sig även i könsspecifik behandling. Behandling tycks i allmänhet baseras på könsstereotypa föreställningar vilket ingetdera av könen verkar gynnas av. Nyckelord: ungdom, genusteori, normbrytande beteende, interpersonella relationer

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)