Typography and Typographic Classification Systems in Swedish Graphic Design Education

University essay from Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Abstract: Studien syftar till att undersöka om det finns ett typografiskt klassificeringssystem som skulle kunna fungera som standard att lära ut i svensk designutbildning. Med hjälp av åsikter från aktiva inom typografi- och undervisningsbranschen värderas de mest kända systemen för att det mest lämpliga att använda som standard i svensk designutbildning därefter utses. Detta resulterade i en lätt reviderad version av det befintliga klassificeringssystemet ”Vox AtypI”. Vidare har en del av ett utbildningsmaterial tagits fram för att ge ämnet en given plats i designutbildningen, och för att det framtagna klassificeringssystemet ska kunna läras ut på ett effektivt sätt. Med tidigare forskning och gjord pilotstudie som stöd resulterade studien i en kortlek med tillhörande häfte där regler för tre typer av spel presenteras; materialet är dock utformat för att öppna upp för egna regler och spel. Faktorer som bildminne och relationella visualiseringar visade sig vara avgörande för inlärningens effektivitet, och talet som högst väsentligt för att kunskapen ska fastna.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)