Recovering and Modeling Sensor and Actuator Architecture in Automotive Embedded Systems

University essay from KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Author: Hojat Khosrowjerdi; Sorin Dan Tatar; [2014]

Keywords: ;

Abstract: Under det senaste årtiondet har mängden kod som används i fordon ökat exponentiellt. På grund av detta skiftar bilindustrin mot att vara software-intensive. Som i de flesta mjukvaruintensiva branscher, drivs systemets utveckling i snabbtakt av marknadens krav. Återanvändningen av värdefull legacy-code är en effektiv metod för att minska tiden till marknaden. Vid Scania är mjukvaruutveckling främst baserat på en omfattande legacy plattform. I detta sammanhang är det nödvändigt för systemförståelse, återanvändning, underhåll, systemverifiering och säkerhetsanalys att upprätthålla en omfattande beskrivning av mjukvaruarkitekturen. Men för att skapa en sådan beskrivning behövs ytterligare resurser, och det är svårt att upprätthålla följdriktighet med föränderliga implementationer. Ett sättet att lösa detta problem är Reverse Engineering. Mjukvaruarkitekturen kan hämtas automatiskt från inbäddad källkod och presenteras på ett sätt som ärspecifikt för domänen.Denna avhandling är en del av ESPRESSO-projektet. En del av ESPRESSOprojektetgår ut på att återvinna lastbilens mjukvaruarkitektur från källkoden.Syftet med detta arbete är att utöka täckningen av arkitektursåterhämtningengenom att lägga till kopplingar mellan hård- och mjukvara. För att uppnå detta haren hårdvarumodell, inspirerad av EAST-ADL hårdvaru-meta-modell, utvecklats och använts i den befintliga infrastrukturen. Hårdvarumodellen användes för att samla in och bearbeta information för att lagra den i Neo4J grafdatabas. Förslag på användargränssnitttillhandahölls för interaktion med databasen, men implementationen var inte en del av examensarbetet. Utmaningarna under arbetets gång uppstod främst på grund av det faktum attvarje Scania-avdelning använder sin egen partiella systemmodell av lastbilsarkitekturen.Flera vyer och begrepp från olika avdelningar skulle slås samman i en enda modell. För att uppnå validering till en viss grad, användes databasen i samband med användargränssnittet. Gränssnittet var medelvärdet med vilket några scenarier kontrollerades både mot intern teknisk dokumentation och ingenjörer som arbetar med dessa system.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)