Ethical views on the influence of interactive systems

University essay from Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Abstract: Människan har i alla år, och i varierande form, influerat varandra till förändrat beteenden och med dagens tekniska utveckling finns det större möjlighet att analysera stora mängder data och hitta mönster som tidigare varit svårt för människan att nå. Med artificiell intelligens, maskininlärning och data mining-tekniker blir det allt lättare för företag att med teknik individanpassa budskap till användare - dels för att göra användarupplevelsen bättre i interaktiva system, men också för att i en förlängning påverka användare att förändra sitt beteende i utvalda situationer. Detta blev tydligt år 2018 när Cambridge Analytica-skandalen blev känd för allmänheten som en situation där data utvunnits för att påverka användare i det amerikanska presidentvalet 2016. Det stod då klart att de tekniska möjligheterna till såväl insamling, analysering och användningen av data är större än vi tidigare trott.För att undersöka användares etiska inställning till påverkan via interaktiva system utfördes denna studie. Grunden för studien bygger på tidigare forskning inom såväl mänsklig påverkan, etik inom IT och dagens digitala tekniker för dataanalys. Genom en enkät och intervjuer med faktiska användare undersöktes användares inställning till påverkan i olika situationer och genom olika tekniska enheter. Studien undersökte även om det finns någon skillnad i inställning mellan användare av interaktiva system och utvecklare av interaktiva system. Resultatet av studien visar att användare inte gör skillnad på påverkan genom olika enheter, utan att det är situationerna i sig som avgör användarens etiska inställning till påverkan. Utvecklare skattar sig generellt mer positiva till påverkan via interaktiva system än vad användare gör, men resultaten av studien visar ändå att situationerna av påverkan spelar större roll än de tekniska enheterna. Genom studiens intervjuer bekräftades enkätens resultat samtidigt som det blev uppenbart att användare av interaktiva system inte vill bli påverkade, men att många av dem också känner sig så pass medvetna att de själva kan välja bort att bli påverkade.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)