DIMONA eko Flight

University essay from KTH/Farkost och flyg

Author: Ahmad Mahmoudi; Yasir Al Sayed Issa; [2012]

Keywords: ;

Abstract: Sammanfattning Fossila bränslen som används som drivmedel i dagens flygplan bidrar till den globala uppvärmningen via den höga halten av koldioxidutsläpp. Sedan några år tillbaka har medvetenheten kring de negativa effekterna som uppkommer av fossila bränslen ökat, och av den anledning börjar man söka efter alternativa drivmedel för bland annat flygplan. Denna rapport behandlar en konceptstudie av ett litet segelflygplan med ett miljövänligare drivsystem än i dagens allmänflygplan drivna med en kolvmotor. Projektets syfte är att konstruera ett miljövänligt flygplan som klarar av en flygning med start, stigning, flygning med konstant fart och på konstant höjd, nedstigning, och landning, med så liten energiåtgång så möjligt, men samtidigt med hänsyn till miljön. Flygplanet H36 DIMONA modifierades om, och en ny elektrisk motor med tillhörande batteripack ersatte den befintliga bränslemotorn. Nya solceller installerades på vingarna som en extra miljövänlig energikälla, och flygplanspropellern modifierades om så elektrisk energi kunde produceras med hjälp av vinden vid flygning. Flygplanskroppens optimerades maximalt för att minska vikten och inte minst förbättra flygdynamiken. De nya förändringar som infördes gjorde det möjligt att flyga hela 90 minuter, vilket motsvarar ca 120 km i sträcka. Vikten kunde minskas med hela 39% vilket motsvarar 300kg. De åtgärder och förändringar som infördes har lett till en 100% miljövänlig flygtur med 0% i koldioxid utsläppen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)