Lära med alla sinnen : utevistelsens betydelse för förskolebarns hälsa och utveckling

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Den här kandidatuppsatsen syftar till att undersöka på vilka sätt utomhusvistelse är bra för barns utveckling och hälsa. Uppsatsen undersöker vad utomhuspedagogik innebär och på vilket sätt utomhusleken skiljer sig från inomhusleken. Den behandlar vilka hinder och möjligheter som finns med utomhuspedagogik och hur barn påverkas av att vara utomhus. Målet med den här kandidatuppsatsen är att undersöka vad som kännetecknar en bra och stimulerande utomhusmiljö för barn. Och hur man som landskapsarkitekt kan utforma bra och stimulerande utomhusmiljöer för barn i förskolans verksamhet. Uppsatsen är baserad på en litteraturstudie i kombination med en exempelstudie. Genom min litteraturstudie har jag kunnat konstatera att utomhusvistelse har positiva effekter på hälsa och välbefinnande. Utomhusvistelsen kan också leda till bättre koncentrationsförmåga och bättre inlärningsförmåga. Utomhuspedagogik bygger på att skapa sig egna erfarenheter genom upplevelser utomhus. Litteraturstudien har också visat att det finns skillnader mellan leken utomhus och leken inomhus. Leken utomhus är friare, och händelseförloppet i leken styrs inte bara av barnen själva utan också av naturens processer. Inomhus är leken mer fokuserad och ofta mer organiserad av vuxna. En bra utomhusmiljö lockar barnen till lek och fysisk aktivitet. Viktiga faktorer är en tillräckligt stor friyta för barnen att vistas på. I utemiljön bör det också finnas olika lekmiljöer som kan delas upp i olika zoner med olika karaktärer. De olika karaktärerna på zonerna hjälper barnet att våga utforska och upptäcka sin omvärld på egen hand. Litteraturstudien har resulterat i åtta kriterier för en god utomhusmiljö för barn. o Friyta för lek och utevistelse o Zoner och karaktärsdrag o Platser för både lek och lugn och ro o Vegetation och topografi o Lekutrustning o Löst material och flexibilitet o Odling o Platser skyddade från sol, vind och regn. För att testa kriterierna och anknyta litteraturstudien till en verklig situation har en exempelstudie genomförts med kriterierna som analysredskap. Exempelstudien genomfördes på Asarumsdalens förskola i Karlshamns kommun.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)