Ständiga förbättringar : hur en förändringsagent motiverar sina medarbetare

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Företag och organisationer står ständigt inför förändringar på marknaden. För att följa marknadens svängningar och därmed uppnå konkurrensfördelar måste företagen arbeta med ständiga förbättringar. De arbetar då med att effektivisera sina arbetsprocesser och minimera sina kostnader. För att lyckas med ständiga förbättringar måste medarbetarna känna sig motiverade och engagerade inför förändringarna. Problem som kan uppstå vid förändringar är medarbetarnas motstånd. En förändringsagent, den som leder förändringen, måste då arbeta med att få sina medarbetare att finna en motivation och se positivt på förändringen. Syftet med uppsatsen är att ta fram motivationsfaktorer som en förändringsagent kan använda för att få medarbetarnas engagemang vid förändringsprocesser. Detta innefattar även förändringsagentens utövande av ledarskap vid ständiga förbättringar. Avgränsningar har gjorts med avseende på ledaren, det vill säga förändringsagentens position, denne behöver inte ha en högre befattning i företaget utan är tillsatt för att leda en förändring. Motivationsfaktorerna bygger inte på konkreta situationer i företag utan är framtagna för ständiga förbättringsarbeten i allmänhet. Uppsatsen är baserad på en litteraturstudie, där teorier och modeller kring ständiga förbättringar, medarbetare i organisationen, motivation och ledarskap har undersökts och bearbetats. En koppling mellan dessa områden har gjorts, där de viktigaste delarna redovisas i kapitel fyra som två checklistor. Dessa kan användas som hjälpmedel för en förändringsagent i syfte att förbättra motivationen hos de anställda. Slutsatser som dragits är att en förändringsagent måste vara medveten om sina anställdas behov och värderingar samt att tydlig kommunikation är ett viktigt redskap. En ledare som inte har medarbetarna på sin sida kommer att ha svårigheter att få dessa motiverade. Ledarskap och beteende är också av stor vikt vid förändringsarbeten, maktutövandet bör vara aktivt men måttligt och belöningar får inte överanvändas. Feedback är en viktig faktor till att uppnå en bättre arbetsinsats då den anställde får en förståelse för sin presetation och sina resultat.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)