Långsiktig utveckling av vedartad vegetation på skolgårdar i urban miljö : en uppföljning av projektet Gröna skolgårdar efter tio år

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Projektet Gröna skolgårdar Malmö har öppnat upp för en unik möjlighet att nu tio år senare följa upp förgröningen på två urbana skolor i Malmö. Skolgården är en utmanande växtplats där markkompaktering, torka och slitage utgör vanliga företeelser och den minskande lekbara friytan på skolgården gör det problematiskt att etablera vegetation. Arbetets huvudsakliga syfte har varit att öka förståelsen kring etablering, utformning, artval och placering och dess betydelse för vegetationens utveckling och överlevnad, samt vilka faktorer som är viktiga för en god etablering. Den första teoretiska delen av uppsatsen behandlar skolgårdens problematik och förutsättningar, vegetationens betydelse och funktion samt faktorer som påverkar slitage och etablering. I arbetets andra del redovisas en fallstudie på de två skolgårdarna genom en nulägesbeskrivning. Vegetationsutvecklingen dokumenterades genom foto och videodokumentation och noteringar av brytskador, trampskador, torkskador och vitalitet vilka mynnade ut i en nulägesbeskrivning. Antal plantor räknades och illustrerades i en detaljerad plan för varje delområde. De faktorer som visat sig ha störst betydelse för vegetationens tillväxt och fortsatta överlevnad har varit markens beskaffenhet och artsammansättning. Artsammansättning av buskar och träd, i täta bestånd i väl tilltagna mått, har visat sig klara slitaget bättre vilket varit avgörande. Arter som inte är lika attraktiva i lek fyller trots det en synnerligen viktig funktion som att ge skugga, skapa rumslighet samt generera estetiska värden som blomning och höstfärger. Ett stort plantbortfall belyser behovet av att plantera rikligt med vegetation och att utforma kantzoner med robusta arter samt inspringsskydd från flera håll.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)