Auditory Alert Guidelines

University essay from KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Abstract: Detta projekt ska resultera i direktiv för framtida utveckling av ljudsignaler och varningsljud i bil. Signalerskarakteristiska drag undersöks för en djupare förståelse för de parametrar som ger upphov till specifika känslor ochbeteenden. Signaler från Saab 9-5 modifieras för att passa befintliga teorier om design av ljudsignaler. Dessajämförs med originalsignaler samt signaler från Saab 9-3, BMW 3-serie och Audi A6 i en användarstudie.Resultaten visar på möjligheten att utveckla mindre irriterande signaler vid lägre ljudnivåer med bibehållenallvarsnivå. Resultaten pekar även på att ökad allvarsnivå kan fås med kortare periodtid och signallängd, ökat antalrepetitioner och frekvenser samt ökad upplevd tonstyrka (på sonskalan). Resultat från SAM-skalan visar att bådeoriginal- samt modifierade signaler tenderar att placera sig enligt teorin (högre aktivering och negativitet för signalerpå höga allvarsnivåer och vice versa). Studien visade även att utförligare arbete krävs för att stärka Saabs identitetnär det gäller ljudsignaler och att detaljerade studier om perception och förarbeteende krävs vid framtagning av nyasignaler.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)