En bra tränare är en engagerad tränare : En studie om ryttares erfarenheter av och förväntningar på tränare

University essay from SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

Abstract: Att vara tränare inom ridsport skiljer sig på många sätt i förhållande till andra sporter. För att lyckas uppnå optimal utveckling hos de ekipage som tränas krävs djupgående kunskap inom åtskilliga områden. Ryttare har olika förväntningar på sina tränare vilket kräver stor vetskap kring vilka områden de aktiva värdesätter högst och vilka de anser mest väsentliga. Syftet med denna studie är att kartlägga och analysera ryttares upplevelser av och förväntningar på Svenska Ridsportförbundets diplomerade tränare inom dressyr och hoppning. Studien genomfördes genom att besvara frågeställningarna: Vilka förväntningar har ryttare på sina tränare? Inom vilka områden önskar ryttare få kunskap av sin tränare? På vilket/vilka sätt önskar ryttare få hjälp av sin tränare? Vilka upplevelser och erfarenheter har ryttare av att träna för tränare? Den metod som använts var kvantitativ enkätundersökning i kombination med kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Enkäten besvarades av totalt 602 ryttare som tränar på storhäst inom disciplinerna dressyr och hoppning för diplomerad A-, B- eller C- tränare. Åtta intervjuer genomfördes, fyra inom hoppning och fyra inom dressyr. Materialet som samlades in transkriberades och analyserades därefter genom innehållsanalys. Enkätens resultat har sammanställts under tre huvudteman: upplägg på träning, vad karaktäriserar en bra tränare samt hjälp och kunskap. Intervjuernas resultat landade i tre övergripande teman som sedan specificerades. Dessa var ryttarnas definition av bra tränare, tränarrollen kräver bred kompetens och ryttarnas upplevelser och erfarenheter. Resultatet påvisade att 82,4 procent ansåg engagemang som en av huvudfaktorerna för vad som karaktäriserar en bra tränare. Resultat framhåller tydligt att det fanns en stor efterfrågan på bred kompetens hos tränare. Ryttare önskar få hjälp med helhetskoncept runt sitt ekipage samt värdesätter coachande och pedagogiska undervisningsmetoder. Sammanfattningsvis visar denna studie att ryttare idag förväntar sig en tränare som är engagerad och ärlig. De värdesätter en tränare med erfarenhet som innehar mångsidig kompetens. Ryttare önskar få hjälp med ett helhetsupplägg kring ekipaget där i huvudsak tävlingsmomentet är en central del. Vid undervisning önskar ryttarna att det finns ett coachande och ett pedagogiskt förhållningssätt. Studien konstaterar att tränarens roll är vital för utveckling och undervisning av ryttare och häst. Relationen mellan tränare och elev kan vara både av professionell eller vänskaplig karaktär. Oavsett typ av relation så framgår det dock att tränaren är en nyckelperson för att uppnå framsteg. En ryttares tränare är således en väldigt viktig del av ryttarens idrottsliga prestation.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)