Stadsplanering på schemat : att ta fram ett metodmaterial om stadsplanering för mellanstadiet

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Stadsplanering påverkar oss i alla skeden av livet och vi har som medborgare en rättighet att få vara med och tycka till om stadens utformning. Ändå har allmänheten väldigt lite kunskap om stadsplanering och medborgardialogen om stadens utformning får idag mycket kritik för att inte ge medborgare det inflytande som var tänkt. Stadsplanering i skolan skulle kunna bidra till att fler blir medvetna om hur den fysiska miljön påverkar oss och så att vi därmed kan ställa krav när våra behov inte uppfylls. Jag har i examensarbetet valt att använda begreppet aktiv för att beskriva viljan att medvetet påverka stadens utformning. Syftet med examensarbetet är att ta fram ett verktyg för att göra fler aktiva och arbetets frågeställning lyder: Hur kan ett metodmaterial för grundskolan om stadsplanering se ut? I arbetet tar jag fram ett förslag för ett metodmaterial för målgruppen mellanstadieelever men materialet kan förhoppningsvis användas i fler sammanhang och med fler åldersgrupper. Arbetet delas upp i två delar där den första delen ger en bakgrund till arbetet och redovisar tidigare erfarenheter, litteratur och referensprojekt i ämnet. Syftet är att reda ut hur man kan gå tillväga när man ska diskutera stadsplanering i skolan. Hur ämnet kan introduceras till mellanstadieelever på ett interaktivt sätt studeras i det första kapitlet genom en litteraturstudie om vad metodmaterialet kan innehålla och hur det kan vara upplagt. Därefter studerades tre referensprojekt och en utvald referensgrupp intervjuas. I andra delen av arbetet redovisas processen för att ta fram metodmaterialet som bestod av att skissa, testa och revidera materialet tillsammans med delar av referensgruppen samt två skolklasser. I slutet av arbetet presenteras resultatet som är ett förslag på ett metodmaterial för att diskutera stadsplanering i skolan uppdelat på åtta träffar. Metodmaterialet visar upp ett sätt att diskutera och lära sig om stadsplanering genom övningar som utgår från elevernas egen vardag och tillsammans kommer eleverna sedan på idéer för elevernas närområde. Examensarbetet visar att stadsplanering är lämpligt att diskutera i skolan och att ämnet kan användas för att bygga självförtroende och nyttja elevernas egna kunskaper. Arbetet är en grund för framtagandet av ett metodmaterial som förhoppningsvis kan spridas och användas i skolor och andra sammanhang så som ungdomsverksamhet eller andra grupper av människor i lokalsamhället. I framtiden skulle det vara roligt att testa materialet i sin helhet och anpassa materialet beroende på målgruppen på deltagarna men också utifrån om det är en lärare eller en arkitekt som ska leda träffarna.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)