Ett fiskeläge och bruksort söker sin nya identitet : stadsplanering i Höganäs

University essay from SLU/Landscape Architecture (until 121231)

Abstract: Höganäs kommun ligger i nordvästra Skåne. Centralorten har vuxit fram ur två byar, ett fiskeläge och en bruksort. Under 1900-talet har staden växt samman. Men resultatet har blivit en delad och brokig stad. Med sitt attraktiva läge vid Öresund och som en del av Öresundsregion lockar kommunen nya invånare. Höganäs kommun har som mål att gå från att vara 8 500 till att bli 10 000 invånare i centralorten. Bostäder till 1 500 människor ska erbjudas genom förtätningar i Höganäs men även genom att bygga ut norr om staden. Under 2009 anordnade kommunen Vision 09. En utställning med visioner för hur förtätningen och utbyggnaden av staden ska se ut. Det är dels visioner framtagna på kommunens initiativ, dels förslag från privata exploatörer. Förslagen som presenteras kommer att påverka den framtida staden på olika sätt och även dess identitet. De väcker därför frågor kring förtätning av staden och ifall man ska bygga högt eller lågt. Det finns en vilja att bygga höga hus för att sätta Höganäs på kartan samtidigt som man ger folk utsikt över sundet. Man vill genom City branding sprida en positiv bild av staden. Men är detta rätt väg att gå? Höganäs politiker och tjänstemän är med och formar centralortens framtid. Men åsikterna går isär. Det moderata kommunalrådet vill att Höganäs ska bli en modern stad medan det socialdemokratiska oppositionsrådet tycker att det är viktigare att värna om stadens gamla identitet som bruksort. I mitt examensarbete används begrepp från Kevin Lynch för att beskriva identitet och vad som utgör en god stad. Men som politikerna visar kan uppfattningen av en plats gå isär. Edward Relph diskuterar identitet utifrån ett inifrån och ett utifrån perspektiv. Beroende på vilket sätt man är involverad i en plats kommer man att uppfatta olika saker. Vilket har betydelse för den stad som byggs.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)