CFD Investigation of Fluidic Momentum Injection as Alternative to Mechanical High Lift Devices for Boundary Layer Control

University essay from KTH/Aerodynamik

Author: Kyle Smith; [2014]

Keywords: ;

Abstract: Syftet med detta projekt i aerodynamik ar att prova en metod för kontroll av gränsskiktets beteende med luftinsprutning. En modern vingprofil vid transsonisk hastighet används, som liknar de som finns på de festa kommersiella flygplan. Koordinater för en experimentell vingprofil som tidigare har använts i vindtunneltester används i denna analys. Vanlig branschprogramvara används, såsom Pointwise för mesh-generering och ANSYS Fluent för CFD-beräkningar. En fullständig svepning av anfallsvinkel, från 0 grader till överstegring, utförs på standardkonfigurationen vid start med tre element, för förhållanden som testats i vindtunnel. ISA-förhållanden vid havsnivå antas för samtliga simuleringar. Simuleringar speglar tidigare publicerade resultat från vindtunneltester. Simuleringar utförs därefter på standardkonfigurationen med tillbakadragna främre slats och fyra olika injektionspunkter. Det visar sig att aven om flygprestanda kan efterliknas vid lägre anfallsvinklar, kan inte CLmax och lyftkraft nås vid vinkeln för överstegring för standardkonfigurationen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)