Varumärkesbyggnad genom hållbarhetsrapportering : en fallstudie av NCC:s hållbarhetsrapporter mellan 2013–2018
Abstract: Varumärket har på senare tid blivit en viktig tillgång i ett företag. Med ett starkt varumärke kan företag särskilja sig från närstående konkurrenter och erhålla ett mervärde för intressenter som kan vara gynnande ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Företag tar allt större ansvar gällande hållbarhetsfrågor efter att samhället och omgivningen har blivit mer medvetna om miljöproblem som finns i världen. Genom en upprätta en hållbarhetsrapport får företag en möjlighet att presentera sitt hållbarhetsarbete och kan därmed utgöra en metod för att bygga ett varumärke. En utsatt bransch som delvis bidrar till en negativ påverkan ur ett hållbarhetsperspektiv är byggbranschen. Denna studie har som syfte att undersöka hur ett företag inom byggbranschen kan utveckla ett varumärke genom hållbarhetsrapportering och sedan besvara hur en hållbarhetsrapport kan bidra till förståelsen av varumärkesbyggande. De teorier som används i studien är varumärke, den strategiska varumärksplattformen, intressentmodellen och legitimitetsteorin. Studien använder sig av en kvalitativ forskningsmetod och analyserats genom en innehålls- och diskursanalys. Sex hållbarhetsrapporter från företaget NCC har granskats. Studien resultat visar på att hållbarhetsrapporter kan ses som ett strategiskt dokument. Utifrån NCC:s hållbarhetsrapporter kopplat till teorin går det att identifiera olika aktiviteter som är kan vara relevanta för att bygga deras varumärke. Det som upplevs som mest relevant ur ett varumärkesperspektiv är att identifiera sina nyckelintressenter och vilka aktiviteter som bidrar till legitimitet och mervärde för intressentgrupperna. Vidare så är den mentala positioneringen även en viktig del utifrån NCC:s rapporter. Utifrån rapporterna framgår det att NCC har försökt positionera sig som hållbara och ansvarfulla. Ur ett varumärkesperspektiv upplevs medarbetarna, samhälle, kunder och leverantörer som de viktigaste intressenterna. NCC har byggt sitt varumärke i sina hållbarhetsrapporter genom att profilera sig som ett företag som tar ett samhällsansvar och genom att alltid sträva efter att agera hållbart.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)