Riskanalyser av virkes- och bränsleupplag vid allmänna vägar

University essay from SLU/School for Forest Management

Abstract: Sverige avverkar årligen runt 100 miljoner m³sk, allt detta ska transporteras till industrier och andra uppköpande organisationer. Ca 96 procent av dessa transporter sker på de allmänna vägarna, även utmed dessa vägar ligger det virke- och skogsbränsleupplag. Regler för utformning och placering av dessa vältor är framtagna för att minimera risker för trafikanter. Syftet med denna undersökning var att kontrollera hur Trafikverkets regelverk kring upplag vid allmän väg efterföljs i Jönköpings- och Östergötlands län, samt att få en översikt av de största bristerna i realiteten. En enkät skickades ut i syfte att undersöka vad entreprenörerna själva anser är svårt att klara av vid avlastning av virke samt eventuella brister i regelverket. Uppföljningen av regelverkets efterlevnad har sedan utförts i fält i samarbete med Trafikverket för framtagning av uppdaterade anmälda upplag. Enkäten skickades ut till entreprenörer som har drivning av virke och skogsbränsle som sysselsättning med hjälp av organisationen Skogsentreprenörerna (SE). I resultatet framkommer det att vissa kriterier i regelverket kan vara svåra att efterleva. Det som hade störst andel underkänt var: avståndet mellan välta och vägkant, jämndragen ändyta mot väg samt att många upplag är oanmälda. Enkätresultatet bekräftade att även entreprenörerna själva instämmer i att avstånd mellan välta och vägkant och jämndraghet är svårast att klara av. En slutsats av undersökningen är att anmälning av rundvirke- och bränsleupplag måste förbättras då knappt hälften är anmälda i dagsläget. Resultaten från enkäten angående vad entreprenörerna anser är svårt att efterleva i praktiken stämmer väl överens med hur det faktiskt såg ut i fält.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)