Co-Creation : A platform to create more loyal and long-term customer relationships in the aviation supply industry.

University essay from Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik

Abstract: Syftet med denna studie har varit att bidra till ökad medvetenhet, förståelse och kunskap om Co-Creation. Genom att fokusera på flygindustrin som är mycket bekant för författaren är syftet med studien och forskningen att bättre förstå hur flygbolagen ser på samverkan och fördelar eller potentiella nackdelar med att använda Co-Creation för att driva ett mer integrerat samarbete mellan kunderna och leverantörer. Datainsamling har skett genom en blandad metoddesign som fångade både kvantitativ och kvalitativ data. Deltagarna i studien är alla från flygindustrin. Totalt deltog 43 studieobjekt i denna studie. Resultaten illustrerar att det för närvarande finns en begränsad nivå av samverkansaktivitet inom flygindustrin, men de flesta deltagarna bedömer att det finns stora fördelar med Co-Creation. Resultatet indikerar att respondenterna anser att Co-Creation är absolut nödvändigt för att driva innovation, skapa en samarbetsmiljö och ett verktyg för leverantörer att bättre förstå både flygbolagens behov och krav samt passagerarnas behov och krav. Denna studie kommer att gynna både leverantör och flygbolag genom att samarbete och partnerskap kan baseras på gemensamma värderingar, överenskommelser och mål. Resultatet kan ytterligare ses representera leverantörsrelationer mer generellt och därigenom gynna alla som bättre vill förstå hur Co-Creation kan användas för att förbättra och expandera leverantörs- och kundengagemang.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)