Nötboskap i en geografiskt avgränsad distributionskedja : en kvalitativ fallstudie om lokalproducerat nötkött och dess mervärden

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Coronapandemin har bidragit till att fler konsumenter fått ett större allmänt intresse kring lokalproducerade livsmedel. Det kan gynna den geografiska samhörigheten i form av en ökad sysselsättning och en levande landsbygd. Det kan också stimulera den lokala ekonomin, då produktionen och försäljning stannar i närområdet. Studien undersöker mervärden hos lokalproducerade livsmedel, vilket innebär att en vara skiljer sig från likande produkter, och erbjuds med ett extra värde. Mervärde kan med fördel skapas i lokalproducerade livsmedel, med bortplockade mellanhänder i distributionskedjan. Där det också finns en tydlig hänvisning till produktens ursprung. För att kunna leverera högkvalitativa livsmedel krävs ett omfattande samarbete i den korta distributionskedjan, samt en kundkrets som är villig att ersätta producenterna för de mervärden som skapas. Det finns en önskan om att höja svensk självförsörjandegrad, dock finns det en osäkerhet i lantbrukssektorn hur framtidens lönsamhet kommer fortlöpa, med ökade priser för insatsmedel. Det finns begränsad litteratur kring hur en geografisk begränsad distributionskedja genomför aktiviteter som skapar mervärde, och hur det förmedlas från producent till konsument. Syftet med studien är att undersöka förutsättningar och hinder för producenter att skapa mervärde i en geografisk avgränsad distributionskedja som har få mellanhänder och hur dessa förmedlas från producent till konsument. En kvalitativ forskningsmetod har valts för denna studie, och för att besvara syftet har fyra semistrukturerade intervjuer genomförts som har genererat den insamlade empirin. De fyra respondenterna har alla varit en del i den korta distributionskedjan. Studiens resultat visar på att mervärden skapas genom engagemang, kunskap och relationer, samt bortplockade led i distributionskedjan och kortare transporter. Det krävs ett omfattande samarbete mellan alla aktörer, och även om det belystes som mer givande av producenterna, ligger ett gediget arbete bakom för att få en fungerande geografisk avgränsad distributionskedja. Det är av största vikt att bygga upp ett nätverk av kundrelationer, och marknadsföra sig på ett legitimt sätt. Det finns få uttalade strategier för att säkra lönsamheten när marknadsförhållanden ändras och priser för insatsmedel ökar. Det som studien visar på är dock att det skapas mervärde genom produktionen, som förmedlas genom distributionskedjan, och producenterna erhåller en merbetalning och vissa konkurrensfördelar.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)