Development of a new test methodology for car-to-truck crash

University essay from KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Abstract: Till följ av de stora skadorna som riskeras vid frontalkollision mellan personbil och lastbil, utför Scania CV AB kraschtester för att bättre kunna utveckla komponenter med syfte att skydda passagerarna i personbilen. Den typ av test som denna studie bygger på utvärderar den s.k. FUP:en (engelska Front Underrun Protection). I dagsläget görs ett fullskaligt test, där en personbil avfyras in i en lastbil. Syftet med studien är att undersöka möjligheten att utveckla en förenklad test metod där endast de väsentliga komponenterna från lastbilen inkluderas, och en representativ struktur ersätter personbilen. Om möjligt kommer detta minska kostnaderna samt möjliggöra för större repeterbarhet. Tester och utvärderingar görs med hjälp av simulationer i LS-Dyna, ANSA & META, och designkoncept visualiseras i CAD-programmet CATIA V5. Resultat visar att det finns goda förutsättningar för att ersätta personbilen med en barriär av honeycomb struktur samt att lastbilen kan ersättas med en vagn där de väsentliga komponenterna fäst. Diskussioner kring simuleringarna och designen lyfter fram faktorer som visar på goda utvecklingsmöjligheter, men med betoning på det fortsatta arbetet som krävs.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)