Vilka kriterier är viktiga för växtval på skolgårdar i norra Sverige? : och hur stor är artdiversiteten?

University essay from SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

Abstract: Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka kriterier som är viktiga för vegetation på skolgårdar i norra Sverige och ta reda på hur stor artdiversiteten är. På skolgårdar råder ofta ett tuffare klimat som slitage och markkompaktering samtidigt som man måste undvika allergena arter samt arter med tornar och taggar. I norra Sverige är odlingsklimatet kallare och växtmaterial behöver en större härdighet än vad som krävs i de lägre växtzonerna vilket påverkar vilket växtmaterial som är tillgängligt. Denna uppsats har undersökt hur man arbetar med växtmaterial för norra Sveriges skolgårdar och hur stor artrikedomen av vedartade växter på skolgårdar är. Frågeställningarna som uppsatsen utgått ifrån är; vilka kriterier som är viktiga för växter på skolgårdar och hur stor artdiversiteten är på skolgårdarna i norra Sverige. En litteraturstudie har utförts för att ta reda på vilka kriterier som är viktiga för växtval på skolgårdar och en fallstudie har utförts för att ta reda på hur stor artdiversitet det råder på skolgårdar i norra Sverige. Detta utfördes genom att kontakta kommuner i norra Sverige för att få reda på vilka växtval som används i dagsläget på skolgårdarna. Dessa växtlistor har sammanställts för varje kommun och därefter har även skolgården med mest artdiversitet jämförts med skolgården med minst artdiversitet. Resultaten i studien visar på att de kriterier som anses viktiga vid växtval för skolgårdar är att de är ett tåligt material, kan bidra till lek och lärande, ej giftiga eller har taggar eller tornar samt att de kan bidra till biologisk mångfald. Studien visade att om man jämförde skolgårdarnas artdiversitet med ett koncept utformat för artdiversitet i stadsmiljö så saknades det artdiversitet hos undersökta kommuners skolgårdar. Samtidigt som konceptet kanske inte är applicerbart på skolgårdar på grund av att skolgårdar har tuffare kriterier för växtmaterial än vad stadsmiljön har. Det resultatet däremot visade var vilka släkten och vilka arter som är mest representerade på dessa skolgårdar.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)