Validation and modeling of power losses of NJ406 cylindrical roller bearings

University essay from KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Abstract: I de flesta maskiner används lager för att ta upp krafter från roterande komponenter. I en växellåda används lager för att ge axlarna möjlighet att rotera fritt och att begränsa deras rörlighet i axiell och radiell led. För att öka växellådors prestanda är det viktigt att minimera effektförluster och att ha en hög tillförlitliglitlighet. Effektförluster orsakade av lager kan vara betydande i växellådor. Att kunnaprediktera effektförlusterna i lager mera exakt kan ge en bättre översikt av fördelningen av effektförluster i växellådor och för att förbättra deras prestanda. rullager. Huvudsyftet med det här projektet är att ta fram en friktionsmodell för NJ 406 cylindriska rullager. Experiment utfördes i en omgjord kugghjulsrigg, där parametrar som varvtal, last och oljenivåer varierades. Baserat på resultat från de utförda experimenten, jämfördes de med tre redan framtagna lagermodeller från Palmgren, Harris och SKF. Den huvudsakliga forskningsfrågan separerades i fyra delfrågor där analys och jämförelse gjordes mellan de existerande modellerna och utförda experiment. De fyra delfrågorna som undersöktes var; lastoberoende friktionsförluster, lastberoende friktionsförluster, mätosäkerhet och modellering. Oljenivåns, oljetypens, oljetemperaturens, varvtalets och lastens inverkan på lagrens friktionsrespons undersöktes också. Resultaten från mätosäkerhetsanalysen visar att experimenten i det här projektet är repeterbara och att det är möjligt att utveckla nya lagermodeller genom att använda resultaten från de utförda experimenten. Baserat på mätresultaten, passar de lastoberoende friktionsförlusterna från Harris modell bäst. En ny modell för lastberoende förluster utvecklades eftersom ingen av de tre existerande modellerande passar mätresultaten. Därför utvecklades en ny modell som kombinerar Harris modell för lastoberoende lagerförluster och en ny modell lastberoende friktionsförluster.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)