Hur påverkas långsiktiga kundrelationer av digital marknadsföring? : en studie av etablerade lantbrukskunders upplevelser av Länsförsäkringar Uppsalas digitala marknadsföring

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Marknadsföring används för att nå ut på marknaden med syftet att sälja en produkt eller tjänst. Tidigare exponerades konsumenten för marknadsföring främst i tv, radio och tidningar. Denna traditionella marknadsföring finns fortfarande kvar, men en ny generation av digital marknadsföring har nu nått oss. Istället för att som konsument exponeras för marknadsföring i de fall tv:n är på eller radion är igång, medför den digitala marknadsföringen en konstant närvaro av erbjudanden, information och reklam från företag. Nya innovativa lösningar har upptäckts för att nå ut till konsumenter, där företagens differentieringspotential i stor grad styrs av hur skicklig deras marknadsföring är, digital som traditionell. Följande studie har upprättats i samarbete med Länsförsäkringar Uppsala och ämnar till att undersöka hur deras digitala marknadsföring upplevs av redan etablerade lantbrukskunder. Med etablerad åsyftas här de lantbrukskunder som innehaft sin gårdsförsäkring hos Länsförsäkringar Uppsala i minst 10 år. Baserat på en litteraturstudie har en teoretisk genomgång genomförts där tjänstemarknadsföring är centralt följt av relationsmarknadsföring, word-of-mouth och return on relationship. Samtliga teorier illustreras inledande i en teoretisk syntes och avslutar senare studien baserat på de resultat som studien visat. Empiriinsamling sker med en kvalitativ forskningsansats där totalt fyra intervjuer genomförts varav tre tillsammans med Länsförsäkringar Uppsalas lantbrukskunder. Resultatet visar att etablerade lantbrukskunder starkt värdesätter det personliga engagemanget och lokal närvaro i sitt val av försäkringsbolag. Utmaningen för Länsförsäkringar Uppsala är således att, trots minskade fysiska möten, bibehålla den övertygelsen hos lantbrukskunderna även i sin digitala marknadsföring. Då samtliga respondenter, om än i olika utsträckning, upplevde att den främsta digitala marknadsföringen nådde de genom digitala brev är en idé för att bibehålla personligt engagemang att utveckla dessa för att överensstämma med varje enskild lantbrukares specifika behov. Istället för att sända ut digitala brev som riktar sig till samtliga lantbrukskunder kan mer nischad information som är relevant för den specifika driften i ett lantbruk vara ett alternativ.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)