Kostnadsanalys av transportarbete vid ändrade arbetstider och skiftformer för åkerier som levererar virke till Bravikens Pappersbruk och Sågverk

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Transportkostnaden för rundvirke utgör cirka 15-25 procent av den totala kostnaden för skogsindustrins virkesanskaffning. Trenden i skogsindustrin är att branschen går mot färre och större produktionsenheter, vilket ställer högre krav på en effektiv virkestransport. Detta innefattar hela kedjan från avlägg till processad ved vid industrin. För att kunna hålla ett högt kapacitetsutnyttjande på rundvirkesfordonen är det av största vikt att man minimerar väntetider samt har ett jämnt virkesflöde till industrin. Huvudsyftet med studien var att kvantifiera effekten av ändrade arbetstider och skiftformer för åkerier som levererade virke till Bravikens Pappersbruk och Sågverk under 2013 med avseende på kostnader för rundvirkestransporter. Studien delades in i tre delsyften angående att: • Beskriva det inkommande virkesflödet på års-, månads-, vecko- och dygnsbasis. • Kartlägga arbetstider och skiftformer för ett urval av enskilda åkerier kontrakterade av Holmen med avseende på tidpunkter som virke anländer till industrin. • Kvantifiera effekter av modifierade arbetstider och skiftformer för åkerier jämfört med nuvarande med avseende på kostnader för rundvirkestransporter. Kartläggningen av virkesflödet in till industrin skedde genom analys av data från transportredovisningssystemet (TIS). Identifiering av enskilda åkeriers arbetstider och schemaläggning skedde genom kvalitativa intervjuer. Kvantifiering av effekter på modifierade arbetstider gjordes med kalkylprogrammet Gille-kalkyl. Först gjordes en referenslösning som därefter jämfördes med tre alternativa lösningar: 1) 2-skift med start av arbetspasset 2 timmar tidigare jämfört med referenslösningen; 2) 2-skift med ändrad starttid jämfört med referenslösningen så arbetspasset sträcker sig över helgen och 3) ändrade arbetstider till kontinuerligt 3-skift med ledighet under storhelger. Resultatet visade att det inkommande virkesflödet till Bravikens Pappersbruk och Sågverk för respektive veckodag var ojämnt med en tydlig nedgång av virkesflödet på fredagen och mycket få intransporter under helgen. Kartläggningen av de kontrakterade åkeriernas arbetstider och skiftform visade att det var liten variation i arbetstid och skiftform mellan åkerierna. Analysen av ändrade arbetstider och skiftform visade på oförändrade eller ökade transportkostnader (0 - 10,3 %) för alla alternativ jämfört med referenslösningen. Studien visade också att det är möjligt att få ett nästan helt jämnt virkesflöde till Bravikens Pappersbruk och Sågverk med kontinuerligt 3-skift med ledigt endast under storhelger. Dock medför detta en ökad transportkostnad (9 - 10,3 %) jämfört med referenslösningen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)