Flexibilitet i virkestransporter på järnväg : möjligheter och kostnader : effekter av säsongsmönser och avvikelser från planerade tågflöden

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Behov av flexibilitet i virkesförsörjningen uppstår eftersom det är en dynamisk verksamhet. Störningar i tillverkningsprocessen kan ge förändring i efterfrågan, störningar i transporter kan ge förändrade behov från olika transportslag och störningar i anskaffning av virke ger nya flöden. Olika säsonger ger olika förutsättningar för bil- respektive järnvägstransporter av virke. Multimodala transporter ger konkurrensfördelar såsom en stabil transportkapacitet och en ökad buffertkapacitet. Denna studie undersöker hur virkestransporter på järnväg kan planeras flexibelt mot säsongsmönster för inkörning av virke till terminaler och för att minimera avvikelser i tågflödena. Syftet med studien var att identifiera möjligheter till flexibilitet i virkestransporter på järnväg samt analysera hur kostnaderna påverkades av flexibilitet. Data inhämtades genom en fallstudie av SCA:s virkestransporter till och från Tövasystemets terminaler. Scenarier testades i optimeringsprogrammet Woodflow och utformades med kvantitativa data från transporterna och kvalitativt data från intervjuer med SCA och järnvägsoperatören. Resultatet i studien visade att det fanns möjligheter till både kortsiktig och långsiktig flexibilitet i virkestransporter på järnväg. Den långsiktiga flexibiliteten innebär förmågan att anpassa järnvägstransporterna utifrån förutsägbara variationer och osäkerheter. Den kortsiktiga flexibiliteten innebär förmågan att ändra lastningsterminal eller mottagare vid förändringar. År 2019–2020 hanterade Tövasystemet en långsiktig flexibilitet på 43% och en kortsiktig flexibilitet upp till 8%. I scenarioanalyserna reducerades sannolikheten med 8,5% att ett inställt tåg var till följd av lokproblem till en minskning av transportkostnaderna med 0,5%. Större systemlösningar för virkestransporter medför en strukturell flexibilitet att kunna anpassa tågplaneringen till säsongsvariationer i olika geografier, möta varierade volymbehov från tåg och minska risker för inställda tåg.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)