Aviation’s future energy requirements

University essay from Lunds universitet/Trafikflyghögskolan

Abstract: Flygindustrin närmar sig ett vägval där sektorn kommer behöva bestämma sig för vilken typ av framtida energimöjligheter den ska använda sig av. En väg är att även fortsättningsvis använda sig konventionellt flygbränsle vilket med stor sannolikhet kommer leda till fortsatt ökande utsläpp globalt, och den andra vägen leder sektorn till hållbart flygbränsle, vätgasdrift och batteridrivna elektriska flygplan. Förnärvarande så är dessa nya teknologier inte globalt accepterade och den mest välbeprövade tekniken i dagsläget är det så kallade hållbara flygbränslet. Dock så saknas fortfarande den storskaliga produktionen som skulle behövas för att all flygtrafik skulle byta till tekniken. Vätgasdrift, och eldrivna flygplan, kommer potentiellt att kraftigt minska andelen utsläpp som framställs under drift. Tyvärr så kan inte heller den här tekniken, precis som hållbart flygbränsle, inte möta det enorma behov som är förväntat i framtiden. Ytterligare en problematik är att vätgas som framställs idag inte är förnybart framställt utan släpper ut stora mängder utsläpp. Men det är antaget att produktionen kommer kunna öka i framtiden allt medan andelen förnybar energi ökar globalt.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)