Personlighetens betydelse i yrket som ridlärare

University essay from SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

Abstract: Varje person är unik och varje person som undervisar gör det utifrån sin egen personlighet. I sin yrkesutövning möter ridläraren människor i olika åldrar och med olika kunskap vilket skapar pedagogiska utmaningar. Hur en ridlärare tar sig an dessa utmaningar och undervisar sina elever påverkas av ridlärarens personlighet, egna erfarenheter och personliga mognad. Fördjupade kunskaper om personlighetens betydelse i yrket som ridlärare ökar förutsättningarna för framtida ridlärare att skapa goda relationer. Bra relationer skapar goda förutsättningar för lärande. Syftet med studien var att undersöka om ridlärares personlighet påverkade dem i rollen som ridlärare. Frågeställningarna arbetet utgick ifrån var: Hur uppfattar ridlärare sin yrkesroll? Hur upplever ridlärare att deras personlighet framträder i yrkesrollen? Hur definierar ridlärarna den egna personlighetens påverkan på yrkesrollen? Frågeställningarna besvarades genom att sju ridlärare intervjuades och fick genomföra personlighetstest. Materialet från genomförda intervjuer har transkriberats och analyserats med fenomenografisk metod. Ridlärarna var utbildade lägst SRL2 och hade minst två års yrkeserfarenhet. Studien visar att yrket som ridlärare är mångfacetterat, utmanande och utvecklande. Det kräver kunskaper samt pedagogisk förmåga. Genomförda intervjuer och personlighetstest indikerar på att ridlärare uppfattar sig som öppna, sociala och utåtriktade. Ridlärares personligheter kommer framförallt fram i bemötandet av elever, men även i strukturering av lektionsupplägg och annan planering. Ridlärarna ansåg att deras personligheter är till fördel för deras förmåga att kunna inspirera elever, organisera och skapa struktur.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)