Hållbara utformningslösningar och lokala förvaltningsstrategier för omvandling av befintlig kvartersstad
Abstract: Den globala befolkningsökningen innebär att inflyttningen till urbana samhällen stiger, och idag lever hälften av världens befolkning i städer. Att utforma stadsrum som främjar en hållbar mobilitet, blir mer tillgängliga och ger möjlighet till mer plats för grönska och nya typer av aktiviteter blir därmed en viktig strategi för en mer hållbar stad. För att kunna implementera detta krävs det nya typer av planering, förvaltning och brukarmedverkan. Hur detta kan ske i befintliga stadsmiljöer är en stor utmaning och kommer i detta arbete att undersökas genom ett gestaltningsförslag på Norregatan i Malmö. Metoderna som vi använt oss av för att utforma stråket och för att komma fram till förvaltningsstrategier är granskning av litteratur och dokument, referensprojekt, observationer och prövningar av strategier i form av visualiseringar i plan och perspektiv. Stråket kommer att fungera som en grön länk som gynnar gång- och cykeltrafikanter och har ett eget vistelsevärde med tillfälliga arkitekturlösningar. Strategier som ska användas för att implementera de hållbara utformningslösningarna ska få de lokala medborgarna att öppna ögonen för andra alternativ än bilen, se vilka mervärden och effekter som kan skapas tack vare detta, samt skapa intresse för att ta hand om den gemensamma miljön. Utformningen består till stor del av tillfälliga lösningar som kan utvecklas, anpassas och förfinas efter användarnas önskemål. Resultatet av just den tillfälliga arkitekturen gör inte området hållbart utan är ett medel för att kunna styra användarna i en hållbar riktning och senare kunna göra större förändringar. Genom förvaltning och deltagande kan beteenden och attityder förändras och leda till minskad bilanvändning som är ett krav för att befintliga stadsmiljöer ska kunna bli permanent hållbara. Projektet, dess utformning och förvaltningsstrategier, blir en strategi för att minska bilanvändandet, vilket i sin tur kan leda till en hållbar stadsutveckling.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)