Jämförelse av skotares körsträcka och bränsleförbrukning vid drivningskoncepten : ”rätt metod” och konventionell metod

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Stora Enso Skog har tillsammans med sitt drivningslag 601 utformat drivningskonceptet Rätt Metod. Syftet med konceptet var framförallt att förebygga de markskador som kan uppstå i samband med avverkning och skotning. Syftet var också att öka GROT-uttaget. Dock så förväntas konceptet generera flera ekonomiska fördelar i form av höjd produktivitet, ökat GROT-uttag och en bättre arbetsmiljö. Konceptet är dock relativt nytt och det har inte genomförts några jämförande studier som utvärderat dess eventuella fördelar. Studiens syfte var därför att undersöka hur medelkörsträckan och bränsleförbrukningen hos skotaren påverkades av det nya konceptet. Studien genomfördes som en jämförande studie, där Rätt Metod ställdes mot konventionell drivning. Studien genomfördes på Hällefors distrikt med drivningslag 601 och baserade sig på att två försökslokaler, med två parceller på respektive lokal, avverkades och skotades. På varje försökslokal tillämpades de båda drivningskoncepten på varsin parcell. Resultaten indikerade att det var möjligt att sänka medelkörsträckan med i genomsnitt 17% då Rätt Metod användes. Även bränsleförbrukningen sjönk, troligtvis dels som en konsekvens av det den kortare medelkörsträckan och på att andelen körning på risade slag blev högre. Den totala bränsleförbrukningen sjönk med 8-13 %. På grund av flera olika felkällor så blev det svårt att dra några slutsatser kring hur produktiviteten hos skotaren påverkades av drivningskonceptet.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)