Ekonomi vid användning av en 68-tonsflisbil istället för den traditionella 60-tonsflisbilen

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Vid införskaffning av råvara till industrier är 1/3 av den totala kostnaden kopplat till transporter till industri. Dessa transporter släpper även ut stora mängder växthusgaser och för att minska både de ekonomiska kostnaderna och de miljömässiga konsekvenserna av transporter kan en ökning av nyttolasten på lastbilarna vara en väg att gå. Syftet med denna studie var att ur ett ekonomiskt perspektiv jämföra en 68-tonsflisbil med en traditionell 60-tonslastbil. För att kunna genomföra detta samlades information in om de olika kostnadsposterna som påverkar lastbilstransporter, därefter skapades en transportfunktion som byggde på en fast del, lastning och lossningsmomenten och en rörlig, transporten mellan lastning och lossning. Ett medeltransportavstånd för lastbilarna i denna studie bestämdes utifrån data från Dynafleet och en medellast baserades på SDC data om lastvikterna. En körstudie utfördes för att undersöka om förarnas erfarenhet påverkade bränsleförbrukningen. Resultatet visade att vid ett medeltransportavstånd på 127km, var 68-tonslastbilen 7,8 % billigare jämfört med den traditionella 60-tonslastbilen. Vid ett transportavstånd på 4 km är kostnaden identisk mellan de två fordonen. De största kostnadsposterna är löner och bränsleförbrukningen. Bränsleförbrukningen sänktes när erfarna chaufförer körde 68-tonslastbilen. Slutsatsen av detta arbete är att lastfyllnadsgraden är den viktigaste parametern eftersom med en sänkt lastvikt kommer den dyrare 68-tonsflisbilen inte utnyttjas till sin potential och därför är det viktigt att vågarna som man mäter lastvikten med är korrekt inställda. Sen är det även viktigt att förarna är erfarna för att hantera tyngre lastbilar eftersom bränsleförbrukningen är en stor kostnadspost som är påverkbar. Vidare forskning om de ekonomiska fördelarna med kortare kötider vid industrierna med en tyngre fordonsflotta behövs.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)