Biologisk mångfald i en urban miljö : att genom gestaltning öka biodiversiteten i Artilleriparken i Uppsala

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Den rådande förtätningstrenden i svenska städer leder till en minskning och fragmentering av grönytor. Det är ett hot mot den biologiska mångfalden och vidare för de ekosystemtjänster som är livsnödvändiga för oss människor. Vi landskapsarkitekter har möjlighet att lyfta fram de ekologiska frågorna i urbana exploateringsprojekt och argumentera för att den gröna infrastrukturen i städer bibehålls. Detta gör att vi har en viktig roll i bevarandet av den mångfald och variation av alla levande organismer som tillsammans bildar den biologiska mångfalden. I denna uppsats studerades vad som påverkar den biologiska mångfalden i stadsmiljö. Arbetet omfattade en litteraturstudie, ett gestaltningsförslag och en avslutande diskussion. Litteraturstudien gjordes med fokus på vilken betydelse den biologiska mångfalden har i stadsmiljö, vilka faktorer som påverkar bevarandet av den biologiska mångfalden samt hur vi som landskapsarkitekter kan arbeta med dessa frågor. Litteraturstudien, samtal med en expert samt en inventering och analys låg sedan till grund för ett gestaltningsförslag för Artilleriparken i Uppsala. Gestaltningen grundades på biotopsgestaltning och syftar till, att med enkla medel, främja den biologiska mångfalden. Vi ville med förslaget skapa en plats som bidrar till den biologiska mångfalden lokalt på platsen och som genom förmedling av kunskap kan bidra till att främja den biologiska mångfalden i ett större sammanhang. En avslutande diskussionen fördes kring hur denna typ av gestaltning kan göra skillnad för den biologiska mångfalden, vilka svårigheter och problem som finns vid arbete med dessa frågor samt hur vi som landskapsarkitekter kan arbeta för att främja bevarandet av den biologiska mångfalden. Slutsatsen var att det finns en mängd faktorer som påverkar den biologiska mångfalden i urbana miljöer.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)