Design of a Smart Cart App for Automated Shopping in Supermarkets

University essay from Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Abstract: I dagens samhälle blir många saker smartare, främst med hjälp av Internet of Things.En överblick på smart shopping visar att flera alternativa sätt att shoppa på harintroducerats under de senaste åren för att förbättra och effektivisera shopping. Någraav dessa är online-shopping och självtjänster som inkluderar självutcheckningar ochhandhållna skannrar. Detta har varit ett framgångsrikt tillvägagångssätt, vilket kanses av det faktum att en av de största dagligvaruhandelskedjorna i Sverige, ICA, har1,5 miljoner kunder i sitt lojalitetsprogram där cirka 30% av dessa använderhandhållna skannrar. Dessa 30% ger cirka 60% av ICAs totala intäkter i några avderas största butiker. En av de stora utmaningarna med självbetjäning är dock att deär mycket dyrt, då ett system för en genomsnittlig butik i Sverige kan kosta cirka 1,5miljoner SEK. Detta gör det svårt för mindre butiker att erbjuda denna tjänst. Ett sättatt överkomma detta kan vara att skapa en applikation för smartphone-shopping(Smart Cart-app) med en användarcentrerad design, som med största sannolikhetsänker kostnader samt sparar tid. Tidigare forskning har visat försök på liknandeteknologies, men vissa av dessa hade begränsningar i presentationen av sin design ochanvändardata/användarforskning. Denna studie syftar till att undersöka möjlighetenatt utforma en Smart Cart-applikationsprototyp med en användarcentrerad designbaserad på Human-Computer Interaction (HCI) för att utvidga på tidigare förslag.Användardata, som har analyserats för att hitta viktiga punkter och önskemål idesign, har samlats in genom ett frågeformulär med 275 deltagare och intervjuer med3 personer. Denna data har använts tillsammans med information från enlitteraturöversikt för att utforma prototypen för Smart Cart-appen, som är envisualisering av studieresultaten. Prototypen stöds av en analys som visar varför det ärviktigt att involvera användare i designprocessen och vad som bör beaktas när mangör detta. Studien fann också en begäran efter en sådan app, då exempelvis 51,7% avsjälvscannande kunder skulle överväga att använda den. Dessutom stöder resultatenockså det faktum att om användaren accepterar och har en bekantskap med vissafunktioner i applikationen, är de mer benägna till att ta an applikationen. Majoritetenav deltagarna har en positiv inställning till applikationer inom smart shopping och harliknande önskemål om funktioner och utseende.Slutligen behövs framtida forskning om olika aspekter och synpunkter förvidareutveckling av Smart Cart-applikationen och andra liknande applikationer

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)