HVO – vägen mot ett mer miljövänligt skogsbruk

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: För att skogsbruket fortsatt ska utvecklas och vara produktivt samtidigt som det är miljövänligt så krävs det nya innovationer som är lätta att implementera i dagens maskiner. Detta då skogsmaskiner tillverkas på en liten skala och marknaden i Sverige i princip endast består av ett maskinsystem, skördare och skotare. I dagens maskiner finns det redan miljöanpassade produkter som exempelvis hydraulolja, sågkedjeolja och fetter. Det som dock har varit rätt likvärdigt i alla år är drivmedlet som än idag är diesel. Den konventionella dieseln som används idag har dock utvecklats till viss del genom att bränslet nu delvis består av förnybart material. Idag finns det dock även drivmedel som fullt ut är producerade av förnybart material, samtidigt som de är likvärdiga med konventionella dieseln. Ett av dessa bränslen är HVO, vilket är producerat av restprodukter som exempelvis slaktavfall och trädrester. Denna studie är utförd genom att studera den teoretiska skillnaden mellan HVO och konventionell diesel, för att se hur mycket förbättring miljömässigt som kan göras gällande exempelvis utsläpp från skogsmaskiner genom byte av bränsle. Efter intervjuer med skogsentreprenörer är det tydligt att HVO inte är någonting som används i dagsläget. Orsaken till detta är tydlig efter litteraturstudien där det visar sig att utbudet är alldeles för dåligt för att det ska vara möjligt att användas inom skogsbruket i en större skala.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)