Kontaktstrategi för en skogsägarförening : en benchmarking studie om kundkontaktmellan en skogsägarförening och dess medlemmar

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Skogsägarföreningen har identifierat att ett av de största problemen för att uppnå mål kopplade till medlemsnytta ligger i förmågan att komma i kontakt med sina medlemmar. Med bakgrund av att skogsägarstrukturen förändrats under de senaste åren gjordes denna studie och genom en benchmarkingstudie undersöka vilka skillnader som finns mellan Skogsägareföreningens kontaktstrategi och kontaktstrategier hos företag i andra branscher med dokumenterat hög kundnöjdhet. Detta för att se om skogsägarföreningar kan dra lärdom av arbetssätt i andra branscher för att förbättra kontakten med befintliga medlemmar. Sex kvalitativa intervjuer hölls med representanter från Skogsägarföreningen, Bank- och försäkringsbolaget, Energibolaget, samt Konsultbolaget. Vårt arbete visar att Skogsägareföreningen idag har samma typ av kommunikationsvägar som övriga företag, samt gott om personal vars huvudsakliga uppgift är att skapa kontakt med skogsägarna. Det som skiljer Skogsägarföreningen från övriga företag är att skogsägarföreningen inte har tydliga rutiner och arbetsprocesser för hur kontaktskapande ska ske och där tror vi att det finns en stor utvecklingspotential. Företaget bör också avväga hur personalens arbete ska mätas, samt ta reda på vilka säljhinder som finns hos personalen och dämpa dessa. Skogsägarföreningens ledning bör också fokusera på att kommunicera verksamhetsidén och organisationens mål för att skapa en större förståelse och stolthet för dessa internt. Att dessutom fokusera mer på att sätta kunden i centrum och styra verksamheten utifrån kundnöjdhet kan bli ett framgångskoncept för företaget som även kan orsaka ökade ekonomiska intäkter.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)